Winterdip? Drie tips om je fit te voelen

Nanne Hogeland
Nanne Hogeland

17 september 2019
winterdip

Drie tips tegen een winterdip

Hieronder drie tips die je helpen om fit en opgewekt te blijven tijdens de donkere dagen van de herfst en winter.

Wat gebeurt er in de winter?

De aanmaak van je hormonen hangt samen met je leefstijl. Hoe je beweegt, hoeveel buitenlicht je ziet, wat je eet, hoeveel je slaapt en welke gedachten je hebt beïnvloeden je hormoonbalans. Hier kun je dus gebruik van maken: pas je leefstijl aan en zorg zelf voor een gezonde hormoonbalans!

Welke drie dingen kun je doen tegen een winterdip?

1. Schrap suiker

Geraffineerde suikers geven je een korte energieboost. Daarna volgt de dip: je wordt moe en hangerig. Laat geraffineerde suikers dus staan en kies liever voor fruit en ongebrande noten.

2. Slaap

Een goede nachtrust is essentieel voor een goede gezondheid. Een diepe slaap helpt je om overdag fit en opgewekt te zijn. Lees alles over hormonen en slaap in mijn gratis ebook SLAAP voor meer energie, geluk en gezondheid.

winterdip3. Stap in het licht!

Tijdens donkere dagen kan je brein denken dat het overdag nog nacht is. Zeker als je in het donker naar kantoor gaat, daar de hele dag binnen werkt en vervolgens in het donker weer naar huis gaat.

Je brein moet daglicht zien om te beseffen dat je helemaal wakker mag worden.

Hoe doe je dat?

Ga overdag zoveel mogelijk naar buiten: maak tijdens je lunchpauze een wandeling, voer een telefoongesprek met je jas aan op de binnenplaats en neem een collega voor een overleg mee naar buiten.

Lukt het je niet om voldoende daglicht te ‘vangen’? Dan kun je het daglicht nabootsen met een daglichtlamp. Er zijn verschillende lampen op de markt. Kies voor een lamp met een lichtsterkte van minimaal 10000 lux.

Ybe Meesters, klinisch psycholoog en hoofd van de polikliniek winterdepressies van het UMCG, raadt een daglichtlamp aan als je in de winter moeite hebt met opstaan. De zonnebank is geen alternatief: ‘Een zonnebank is zeker geen goed alternatief. Het effect van daglicht en een daglichtlamp wordt voornamelijk bereikt doordat dat licht op het netvlies valt. Het licht van zonnebanken bestaat voornamelijk uit ultraviolet licht. Dat licht is schadelijk en als dat gedurende lange tijd op het netvlies zou vallen leidt dat tot oogschade. Een daglichtlamp mag geen UV straling bevatten.’

Hier lees je het interview met klinisch psycholoog Ybe Meesters.

Ben je benieuwd wat je zelf kun doen om ‘s nachts diep te slapen en je overdag opgewekt en uitgerust te voelen?

Download nu mijn gratis ebook SLAAP voor meer energie, geluk en gezondheid.

winterdip

Nanne Hogeland
Ik krijg energie van het inspireren van mensen. Op de Goed Leven Academie bundel ik de waardevolle kennis van experts op het gebied van een gezond en gelukkig leven. Zelf schrijf ik over voeding, hormoonbalans, dankbaarheid en de kracht van positief denken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *